Italian Early Renaissance Painter, 1397-1475
Italian painter, draughtsman, mosaicist and designer of stained glass. His work vividly illustrates the principal issues of Florentine art during the first half of the 15th century. Trained within the tradition of the Late Gothic style, he eventually became a leading exponent of the application of linear perspective based on the mathematical system established by Filippo Brunelleschi and Leon Battista Alberti. It is the merging of these two diametrically opposed tendencies that forms the basis of Uccello's style. As well as painting on panel and in fresco Related Paintings of UCCELLO, Paolo :. | Roundel with Head | St George and the Dragon qt | Miracle of the Desecrated Host (Scene 4) aet | Battle of San Romano | Head of Prophet | Related Artists:
Hoca Ali Riza(1858 - 1939) was a Turkish painter.
Portrait of Hoca Ali Riza
Kizkulesi (Leander Tower), painting by Hoca Ali RizaBorn in Uskudar, Istanbul. Painted many landscapes of Istanbul and especially Uskudar. Attended Kuleli Military High School and then the Military Academy. There he studied under Osman Nuri Pasha, Seleyman Seyyid and Monsieur Gues, and graduated in 1884. From 1909 to 1912 he served as President of the Society of Ottoman Painters.
Baron Pierre Narcisse GuerinParis 1774-Rome 1833
French painter. He won enthusiastic recognition in 1799 for his Marius Sextus (Louvre). A defender of the classicism of J. L. David, he became director of the École de Rome in 1822. He counted among his pupils Delacroix, G??ricault, and Ary Scheffer, who were to launch the romantic school.
j. h. scheffelWismar 1690 - Västerås 1786
J.H. Scheffel kom från en borgasläkt i Wismar, en nordtysk stad som på 1600-talets införlivats med Sverige. Om Scheffels läroår vet man ingenting utöver uppgiften i en gammal biografi att han studerade till målare i Berlin, Paris och Brabant.
Scheffel dök upp i Stockholm år 1723. Uppenbarligen samarbetade han först med David von Krafft. Efter dennes död 1724 grundade Scheffel, då redan fullärd porträttör, sin egen atelj??. Ett av de första uppdragen, porträttet av borgmästare Bergstedts unga dotter, ledde till ett lyckligt och av en riklig hemgift åtföljt äktenskap med fröken Bergstedt.
Scheffel samlade redan tidigt kring sig en trogen kundkrets bland adeln och det förmögna borgarskapet. Han behöll sin framgångsrika position från 1720-talet till 1760-talet. Någon ledande hovmålare eller mest gynnad societetsmålare i Stockholm var Scheffel aldrig. Hans stadiga popularitet som pålitlig och kompetent porträttmålare rubbades emellertid inte av modets växlingar, ty han hade förmågan att smidigt följa de nya strömningarna utan att pruta på sin karga och förnuftiga konstnärliga egenart. Scheffels porträtt visar sällan prov på pretentiösa barockgester eller affekterad romantisk tillgjordhet. Hans personåtergivning var utfunderad och konstaterande. I hans digra produktion ingår stela rutinarbeten, men i bästa fall är hans målningar karaktärsstudier som bygger på en stark vision. Hans målningsteknik var kompetent men anspråkslös: i helheten fäster man uppmärksamhet vid mänskobilden, inte vid utförandet.
När Scheffel i 75-årsåldern som pensionerad drog sig tillbaka för att tillbringa tiden med sin familj var han en rask och förmögen gammal herre. Han uppnådde den för tiden ovanligt höga åldern av 91 år, enligt dottersonen till följd av sitt glada och jämna humör, sina ordentliga levnadsvanor och en till åldern anpassad flit och motion .